ARMANOSDELI.SE

SKÖNHET & TRÄNING

Det är viktigt att hålla sig i form, det är en symbol för att man har tid att ta hand om sig själv och sin kropp. Tid är status, har man inte riktigt tid att träna flera gånger i veckan kan man använda sig utav många olika fettförbrännande metoder, men självklart är ett pass på gymmet alltid bra också eller en löprunda. Det finns många bra gym i Sverige, däribland SATS mfl.

Vill man träna på vanligt vis finns det flera olika saker man behöver tänka på för att inte skada sig. Om du redan gjort dig illa är det en bra idé att uppsöka en osteopat vars jobb är hitta orsaken till smärtan, som till exempel felbelastning och liknande. Vill du veta mer om osteopati eller behöver besöka en osteopat? Besök Osteopatförbundets hemsida. Här följer en lista på saker du bör tänka på för att undvika träningsskador.

101-running-tips-3
VAR I FORM

Lättare sagt än gjort men sanningen är att det är mycket vanligare med skador bland motionärer som inte tränar så ofta. Se till att öka träningsnivån succesivt och vet om dina begränsningar.

TRÄNA INTE SKADAD

Det är väldigt lätt att göra fel om du försöker kompensera för smärta i någon annan del av kroppen vilket gör att du ökar risken för att skada dig ännu mer än tidigare.

ANVÄND RÄTT UTRUSTNING

Försök inte vara cool och strunta i hjälm eller annan skyddsutrustning. Det är inte värt att hamna på sjukhus med en skallskada för att se frän ut.

STRETCHA

Var så mjuk du kan vara innan du sätter igång med träningen, det minskar skaderisken betydligt. Glöm inte heller att gå ner i tempo det sista du gör av träningspasset, det minskar risken för träningsvärk och ökar blodgenomströmningen i musklerna.

Chandler-Bailey-Robin-Black-Beauty-Is-Boring-H
TA HAND OM DIG

SKÖNHET

Män och kvinnor lägger ned mer tid på personlig skönhet än vi någonsin gjort, vilket såklart är väldigt roligt. Många går till samma frisör som de alltid gått till, vilket i sig inte behöver vara något negativt. Nackdelen är att man lätt fortsätter i samma hjulspår som man alltid gjort och aldrig vågar prova något nytt. Om man går till sin frisör och säger ”det gamla vanliga” är det nog dags att våga testa något nytt.

Gå till en salong som du hört är duktiga och ha en dialog med frisören om vad du är ute efter. Vad som verkligen utmärker en duktig frisör är förmågan att kunna översätta sin kunds önskan i praktiken men samtidigt vara rak och ärlig om vad som kunden passar i. Här är några salonger som vi rekommenderar.

STOCKHOLMSSTYLISTERNA

Stockholmssalong som erbjuder riktigt härliga ”gör om mig” dagar och allt annat som du förvänta dig av en riktigt, riktigt bra frisör och skönhetssalong.

HAIRLOGIC

En annan toppsalong från Göteborg som förutom hår är otroligt duktiga på extensions och naglar. För den som vill ha en bra frisör eller en fin manikyr.

NOIR

Populär Stockholmssalong som erbjuder och andas kreativitet med några av Sveriges bästa frisörer.

TRÄNINGSSKADOR

VÅRDCENTRALEN ÄR DIN BÄSTA VÄN

Med träning (och i vissa fall) skönhet kommer det skador och bristningar. I vissa fall så allvarliga att operation krävs och därefter lång rehabilitering. För att undvika svårare skador är lättare träning, uppvärmning och försiktighet de viktigaste ingredienserna för en hållbar kropp. Men skulle olyckan inträffa eller att du behöver hjälp akut och komma i kontakt med en vårdcentral eller BVC för ditt barn finns det många offentliga och privata vårdcentraler att besöka. Dessutom kan stora skador medföra en ohälsa med depression, ångest och oro över sin situation - vilket man såklart ska få hjälp med på en vårdcentral. Här nedan listas de vi tipsar om i de största städerna i Sverige.

armanosdeli.se

Allt som hör det goda livet till